Tietotyön tekeminen hälyisässä ympäristössä syö tehokkuutta ja viihtyvyyttä
Siinä missä fyysisisissä työtehtävissä työn äänet, niin omat kuin työkavereiden tuottamat, kuuluvat asiaan ja ovat olennainen osa työympäristöä, on asianlaita tietotyön saralla päinvastainen.
Asiantuntijan keskittyminen työhönsä häiriintyy, jos hänen kollegansa keskustelevat kuuloetäisyyden päässä. Keskustelunaiheella ei sinänsä ole väliä; kun puhetta kuuluu, ihminen luontaisesti haluaa sen kuulla ja tiedostaa keskustelun aiheen.
Vajavainen keskittyminen laskee työnteon tehokkuutta.
Keskustelut eivät ole ainoita työympäristöissä esiintyviä häiriötekijöitä. Keskittyminen herpaantuu myös muiden sellaisten äänten takia, jotka havahduttavat asiantuntijan fokuskuplastaan: remonttiäänet, askeleet, puhelinten soittoäänet, kollegan välipalapatukan rapisevat kääreet… Se, mikä kunkin työntekijän huomion kiinnittää, on toki yksilöllistä; toiset pystyvät keskittymään kovassakin metelissä, toisille taas sopii parhaiten hiirenhiljainen ympäristö.
Tietotyön tekeminen on tunnetusti erityisen hankalaa monitoimitiloissa, eli avokonttoreissa. Syy sille on selkeä: avoimessa tilassa äänet liikkuvat esteettä ja ovat kuultavissa pitkänkin kantomatkan päästä.
Keskeytykset laskevat työtehoa ja vaikuttavat työviihtyvyyteen
Keskittymisen palautuminen keskeytystä edeltäneelle tasolle vie tutkimusten mukaan noin 15 minuuttia. Tämä tarkoittaa, että jo neljä keskeytystä riittää syömään työpäivästä yhden tehokkaan tunnin.
Kaiken lisäksi neljä keskeytystä päivässä on melko vähän. Miten monta kertaa asiantuntijan korviin päivän aikana kantautuukaan lause: ”Hei, olisi yksi nopea juttu – onhan sinulla hetki aikaa?” Entä kuinka usein puhelinsoitto, sähköposti tai pikaviesti katkaisee ajatuksenlennon? Näitä katkoja mahtunee monen tietotyöläisen työpäivään yllättävänkin monta.
Tehokkuuden putoamisen lisäksi keskittymisvaikeudet eivät voi olla vaikuttamatta tietotyöläisen työviihtyvyyteen. Tehtävät eivät välttämättä edisty asiantuntijan toivomalla tavalla; saadakseen asioita valmiiksi hän saattaa joutua kuluttamaan iltoja ja viikonloppuja työtehtävien parissa. Stressi lisääntyy ja työ tuntuu kuormittavammalta kuin onkaan.
Pahimmassa tapauksessa asiantuntija ryhtyy etsimään itselleen uutta työpaikkaa, jolloin tietotyötä tukematon työtila maksaa työnantajalle sekä vajavaisen työtehon että osaamispääoman menettämisen muodossa.
Vuokralaiset odottavat toimitilaltaan työrauhaa
Saadakseen työympäristön palvelemaan paremmin työntekijöiden tarpeita, yrityksellä on käytännössä kaksi vaihtoehtoa: etsiä uusi ja toimintaa paremmin tukeva toimitila tai pyrkiä kehittämään nykyistä. Toimitilavuokraajien onkin hyvä miettiä, minkälaisia heidän nykyisten ja potentiaalisten asiakkaidensa tilatarpeet ovat, ja miten tarjottavat toimitilat niihin taipuvat.
Ideaalitilanteessa toimitilat ovat tarpeiden mukaan räätälöitävissä. Tietotyön kannalta on olennaista, että tarjolla on riittävästi hiljaisia tiloja, joissa on selkeät pelisäännöt. Niiden ytimessä on oltava keskittymisrauhan mahdollistaminen tilan käyttäjille; puhelimet pidetään äänettöminä, eikä tilassa saa keskustella tai muutenkaan häiritä muita tilassa työskenteleviä henkilöitä.
Kun hiljaisia tiloja on saatavilla riittävästi ja niiden käytössä noudatetaan yhteisiä pelisääntöjä, vähenevät niin häiritsevä melu kuin sen tuottamat haitat. Toisinaan tietotyöläisetkin kuitenkin tarvitsevat ryhmätyöskentelyä tukevaa tilaa, johon soveltuvat esimerkiksi neuvotteluhuoneet, keskustelunurkkaukset tai avotila, jossa keskustelu on sallittua.
Monitoimitilasta monitilatoimistoon
Modernia toimitilamallia kutsutaan monitilatoimistoksi. Terminä se kuulostaa hyvin samanlaiselta kuin monitoimitila, mutta käytännössä ne eroavat toisistaan kuin yö ja päivä; siinä missä monitoimitilassa samaa tilaa käytetään moneen eri toimeen, on monitilatoimistossa monta erilaista tilaa erityyppisiä tehtäviä varten.
Pitkässä juoksussa tehokas tapa tehdä tilasta nopeasti ja tehokkaasti muuntuva on jakaa tila vyöhykkeisiin muuntojoustavien tilaratkaisujen avulla. Tämän lisäksi – tai jos tilamuutokset halutaan pitää mahdollisimman yksinkertaisina – ratkaisun tarjoavat tilatarpeen mukaan viimeisteltävät vetäytymistilat.
Esimerkiksi Module-tilat voidaan tarvittaessa purkaa, varastoida ja kasata uudestaan, jolloin kullekin vuokralaiselle pystytään tarjoamaan juuri heidän tarvitsemansa määrä erilaisia vetäytymistiloja, olivat ne sitten puhelinkoppeja, keskusteluhuoneita tai työtiloja.
Haluatko parantaa työympäristöäsi?
Lataa esitys, joka kiteyttää modernin työympäristön tyypilliset haasteet, tarjoaa tilavinkkejä niiden ratkaisemiseen sekä on työyhteisösi tukena tilaratkaisujen suunnittelussa.
ARTIKKELIT
Module-showroom avattu Kamppiin
Tule, tee ja keskity Kampin kauppakeskuksessa – tervetuloa!
Module-tilat upeassa Aurumissa
Module-tilat tukevat Aurumin toimivaa monitilaympäristöä.
Jorvin sairaalassa Module Hygieniamalliston hDuo
Module hDuo toi lasten diabetesvastaanotolle lisää tilaa työntekoon ja joustavuutta työpisteen valintaan.
Module-tilat mukana A-lehdet Oy:n uudistetussa työympäristössä
Module-vetäytymistilat tuovat joustavuutta työntekoon A-lehtien uudessa monitilatoimistossa.
Vetäytymistiloilla työrauhaa toimistoon
Module tarjoaa tilat tehokkaaseen työntekoon. Sopiva tila löytyy niin puheluiden hoitamiseen, tehtävien suorittamiseen kuin kokousten pitämiseen.